Wydrukuj tę stronę
środa, 08 grudzień 2021 17:37

Dlaczego i kiedy warto suplementować witaminę D3?

Oceń ten artykuł
(1 Głos)
Witamina D3 Witamina D3 Źródło: pixabay.com Licencja: https://pixabay.com/pl/service/license

Coraz więcej mówi się o rozważnym suplementowaniu diety. Na rynku jednak obecnych jest wiele preparatów, które pozwalają na uzupełnienie niedoborów witamin.

Najczęściej wskazuje się na witaminę D, która jest niezbędna do wielu czynności życiowych ludzkiego organizmu. Za co dokładnie odpowiada w organizmie witamina D? Czy warto ją suplementować i jaki preparat wybrać w tym celu?

Za co odpowiada witamina D3?

Witamina D3 odpowiedzialna jest za wiele funkcji w naszym organizmie. Jest przede wszystkim odpowiedzialna za utrzymanie równowagi wapniowo-fosforanowej w organizmie. Jej niedobór może prowadzić m.in. do osteoporozy. Wpływa na dobrą kondycję kości i zębów. Niedobór tej witaminy może też prowadzić do częstszych złamań kości. Wskazuje się również na to, że niedobór witaminy D3 może prowadzić do problemów z układem endokrynologicznym oraz nerwowym. Wskazuje się, że witamina ta może mieć także wpływ na samopoczucie – może łagodzić stany nerwowe oraz depresyjne.

Czy witaminę D3 można pozyskać z naturalnych źródeł?

Witamina D3 wytwarzana jest w ludzkim organizmie pod wpływem ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Jednak w naszym klimacie jest wiele pochmurnych dni, w czasie których ciężko jest tak długo przebywać na dworze, aby wytworzył się odpowiedni poziom tej witaminy w organizmie.

Jeżeli chodzi o źródła witaminy D3 w jedzeniu często wymienia się m.in. żółtka jajek, produkty mleczne, a także tłuste ryby morskie czy podroby. Mając zbilansowaną dietę oraz odpowiednio dużo czasu przebywając na słońcu można dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tej witaminy.

Jak i kiedy suplementować witaminę D3?

Mając powyższe na uwadze, wiele osób zastanawia się, czy warto suplementować witaminę D. Jak się okazuje, jest wiele sytuacji, w których pojawiają się jej niedobory, np. brak wychodzenia na słońce czy nieodpowiednia dieta. Utrudnieniem dla syntezy witaminy D3 w organizmie może być też stosowanie silnych filtrów przeciwsłonecznych.  Trzeba jednak pamiętać, że niedobór musi być stwierdzony poprzez wcześniejsze badania. Na rynku dostępne są różne preparaty zawierające witaminę D, np. Witamina DK, wit D3 2000 j, czy witamina D3 4000 j. Przy wyborze preparatu należy kierować się wysokością niedoboru, a także wiekiem osoby, która będzie korzystać z suplementu. Zawsze warto przed przyjęciem konkretnego preparatu skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Nie powinno się bowiem przekraczać dziennej zalecanej dawki witaminy D3, gdyż może to z czasem prowadzić do zaburzenia gospodarki wapiennej organizmu.